Kapu a nagyvilág felé - Logisztikai eszköztervezés - Farkas Gábor

logisztika_704x469.png„A munkámon keresztül olyan lehetőségeket kaptam, aminek köszönhetően a világnézetem, a gondolkodásmódom és a szakmai céljaim gyökeresen megváltoztak. Kinyílt számomra a világ.”

„Összességében azt gondolom, hogy a munkámon keresztül olyan lehetőségeket kaptam, aminek köszönhetően a világnézetem, a gondolkodásmódom és a szakmai céljaim gyökeresen megváltoztak. Kinyílt számomra a világ.

Gábor, logisztikai eszköztervező kollégánk végzettségét tekintve közgazdász, karrierje viszont közel sem mondható klasszikusnak. Cikkünkben az ő történetét hoztuk el Nektek.

 

Rajongsz a munkádért. Tudatosan választottad a logisztikát, mint szakterület?

Amikor több mint 10 éve jelentkeztem az Audi Hungariához gyakornokként, el sem tudtam képzelni, milyen sokrétű és komplex témakör a logisztika, azon belül pedig a logisztikai eszköztervezés. Nem tudtam konkrétan, hogy mivel fogok foglalkozni és hogy a logisztika területén belül miben is szeretnék hosszú távon kiteljesedni, de utólag már nagyon örülök az eszköztervezésnek, hiszen ez egy rendkívül izgalmas munkakör, amiben egyre bővülő tudásbázist kapok mind a mai napig.

 

Mit csinálsz a mindennapokban?

Szerencsére nagyon sok mindent. Az Audi telephelyeken belül az összes prés- és karosszériaüzemnek a mi csapatunk tervezi a logisztikai tárolóit.

Mit jelent mindez? Egy új projekt (pl. a hamarosan győri gyártásba kerülő Seat Coupra) első lépéseként megkapjuk a logisztikai folyamattervezőktől a jóváhagyott keretfeltételeket, más néven a tervezési premisszákat. Ezek lényegében adatok és információk arra vonatkozóan, hogy hogyan fog az alkatrész a gyártósorhoz jutni, hogyan kerül fel a gyártósorra, mik az alkatrész elhelyezkedésének igényei, milyen pozícióban sorakozzanak a tartóban, stb. Innen indul számunkra a kihívásokkal teli munkafolyamat: a folyamatmérnöktől kapott preferenciák mentén a logisztikai tartók konstrukciójának megtervezése és legyártatása a beszállító partnereink bevonásával.

 

Közgazdászként műszaki témákkal is foglalkozol. Hogyan tanultál bele a feladataidba?

Mivel nem egy száraz műszaki témáról van szó, így szinte elegendő volt a személyes motiváció és érdeklődés, elhivatottság. Nagyon szeretem az autókat és mindig is érdeklődtem a dolgok műszaki háttere és a műszaki tudományok iránt. Sosem okozott gondot, hogy nem tanultam az egyetemen műszaki rajzot vagy akár a tervező programok használatát.

Gyakran neki indultam a gyártósoroknak, hogy saját szememmel, fizikailag is lássam a folyamatokat és megértsem a területemhez tartozó eszközök komplex működését. Mindezt kizárólag a monitor mögött ülve nem tudtam volna elérni. Proaktívan mentem az információk után, kérdeztem a kollégákat, társterületeket - hiszen komoly műszaki tartalom van egy-egy ilyen logisztikai tároló mögött.

 

Mi hajt a mindennapokban?

Rendkívüli módon motivál a folyamatos fejlődés és tanulás, hiszen én is szeretem több aspektusból megismerni és megvilágítani dolgokat. A társterületekkel és a beszállítókkal történő együttműködés által ez állandóan jelen van a mindennapjaimban.

A szervezet vérkeringésének közepébe vagyunk ágyazva, mindenkivel kapcsolatban vagyunk napi szinten, ezáltal nagyon sokrétű tudást tud megszerezni az ember, hiszen megismerheti a többi terület gondolkodásmódját és munkafolyamatait. Gondolhatok akár a gyártás, a minőségbiztosítás, a munkabiztonság, a beszerzés, a kontrolling, vagy bármely más partnerterületünkre is.

Egy-egy új feladat érkezését minden alkalommal újabb és újabb kihívásként élem meg, és alapvetően alkotási vágyat kelt bennem, mert ez egy valódi tervezői munka.

 

Mit szeretsz a legjobban a munkádban?

Kreatív. A munkám esetében nem a klasszikus kreativitásra gondolok: itt olyan téren kell tudni a gondolkodásmódunkat tágítani és a lehetőségeket felismerni, mint az optimalizálási potenciál, hatékonyságnövelés, műszaki ismeretek folyamatos gyarapítása, új technológiák felkutatása, megismerése stb. Ezek mentén tudja az ember a kreatív vénáját használni. Ez számomra nagyon motiváló!

Kézzelfogható. A legnagyobb öröm, amikor az ember látja a fizikai eredményét, a megvalósulását a munkájának. Amikor lemész a gyártásorra és amiről korábban terveken és modelleken keresztül beszélgettetek, látod, hogy az a folyamat és eszköz működik fizikai valójában is. A tervből valóság lesz.

Változatos. Saját alkatrészcsoportunk nincs, ezért mindig más projekten és más alkatrészen dolgozunk. Jelenleg a karosszériaelemekhez tartozó logisztikai tárolók tervezése az egyik fő feladatom. Mindegyik projektben más potenciált lehet találni: egy-egy proaktívan újra gondolt koncepció vagy változtatási javaslat is nagymértékű logisztikai költségcsökkenést generálhat. Ezen kívül számomra különösen nagy jelentőséggel bír, hogy munkám által a környezetvédelemre is erőteljes hatással lehetek. Nem mindegy, hogy egy logisztikai tárolóba 20 vagy 30 db alkatrész fér el, miből- és milyen technológiával gyártjuk, és természetesen az is rendkívül fontos számomra, hogy a munkánk végeredménye az adott gyártósoron dolgozó kollégák mindennapi munkavégzését is befolyásolja az ergonómia által.

 

Éltél már Németországban, Belgiumban és Kínában is szakmai kiküldetéseid során. Melyik adta számodra a legjelentősebb szakmai sikereket?

Életem eddigi legnagyobb kihívásaival Kínában találkoztam, és itt tudtam a legtöbb tapasztalatot gyűjteni mind emberileg, mind szakmailag.

Talán az egyik legkeményebb feladat számomra az volt, hogy Kínában nem egy általam megszokott Audi szervezetben dolgoztam, hanem egy teljesen más standardokkal, elvárásokkal, szokásokkal rendelkező kínai gyárban, a SAIC Volkswagennél.
Tudni kell, hogy Kínában a logisztikai eszköztervezés még gyerekcipőben jár, kevésbé tapasztalt beszállítói körrel- és sokkal egyszerűbb logisztikai eszközökkel dolgoznak, mint mi itthon Magyarországon. Ezen területek fejlesztése nap mint nap igazán nagy kihívások elé állított.

Az én feladatom leginkább az volt, hogy –az évek során megszerzett tapasztalataim alapján- oktassam, vezessem és felügyeljem a logisztikai eszköztervező kollégákat és együtt optimalizáljuk a folyamataikat.

Gyorsan fel kellett nőnöm a feladathoz, hogy a kínai kollégákat a kulturális és szakmai különbségek ellenére hatékonyan tudjam segíteni. Nem volt könnyű, de minden pillanat megérte, hiszen a közösen bevezetett új logisztikai folyamatok és eszközök eredményesen működtek, és a munkánk a termelés logisztikai ellátása zökkenőmentesen zajlott.

 

Mely sikeredre vagy a legbüszkébb az Audinál töltött 12 évből?

A nemzetközi tapasztalatomra, ami által megtanulhattam más kultúrákkal együttműködni, új csapatokba beilleszkedni, multikulturális csapatokban tevékenykedni, szakmai kihívásokat megoldani, új projektek, koncepciók bevezetésében részt venni. Itthon is sokat profitálok ezekből az élményekből, a győri kollégáimmal pedig szívesen osztom meg tapasztalataimat.