Négykarikás sikertörténetek: Digitális „gerincoszlop” Mexikótól Franciaországig
Egy különleges csapat, melynek tagjai közel két évtizede halmozzák sikereiket az Audi Hungaria falain belül és a világ több országában - a konszern telephelyeinek szolgáltatójaként. Egyedi szemléletmódjuk és a csapatösszetartásuk példaértékű, ennek is köszönhető az a bizalom, amit a konszern nagyvállalataitól kapnak: a vállalatcsoport digitális gerincoszlopát képező SAP rendszerek és HANA adatbázisok üzemeltetéséért felelősek.
Kik ők és mi áll sikereik hátterében? L. Balázs (SAP Bázis team koordinátor) és H. Zoltán (SAP Bázis szolgáltatás felelős) mesélt nekünk a csapat mindennapjairól.
Minden szavatokból sugárzik, hogy szenvedélyesen szeretitek a munkátokat.
SAP rendszerüzemeltetéssel foglalkoztok. Mi az, ami ennyire szerethetővé teszi számotokra ezt a területet?
H.Z.: Multinacionális környezetben dolgozunk, viszont munkánk során nem az üzleti folyamatokban, hanem a klasszikus IT tevékenységben teljesedhetünk ki. Minden igazi IT-s számára ez jelenti a csúcsot. Kis csapat vagyunk, mégis a konszern több nagyvállalatának üzemeltetéséhez biztosítjuk nap mint nap a digitális gerincoszlopot innen Magyarországról. Az általunk üzemeltetett több mint 200 rendszer révén működnek például a logisztikai folyamatok, a gyártásirányító rendszerek, a vállalati adatbázisok, vagy a felhasználói SAP felületek a világ különböző pontjain az Audi és Seat összes telephelyén. Erre nagyon büszkék vagyunk.
Tevékenységetek mekkora hányada áll adminisztratív, ún. rutin feladatokból és mekkora hányadban van lehetőségetek szakmai kihívásokkal szembe nézni?
H.Z.: Működésünkben talán ez az egyik legnagyobb erősség és kuriózum. Szeretjük a kihívásokat, szeretünk gondolkodni. Például rendszeresen fejlesztünk saját scripteket és script rendszereket, hogy a standard folyamatokat ne „kézzel” kelljen elvégeznünk, hanem az értékteremtésre kerülhessen a munkaidőnkben a hangsúly.
L.B.: Az IT a világ egyik leggyorsabban fejlődő területe. Valószínűleg nagyban hozzájárult a konszernen belül betöltött jelenlegi pozíciónkhoz, hogy az SAP üzemeltetésen túl is folyamatosan nyitott szemmel figyeljük az IT terület változásait. Legyen szó akár Big Data témaköréről, Data Streamingről, memória rezidens adatbázisokról vagy cloud integrációrol – minden lehetőséget megvizsgálunk, és ha érdekes a számunkra, megtanuljuk, bevezetjük, alkalmazzuk a mindennapok során. Igazán naprakészek vagyunk a legmodernebb technológiákat illetően és szerencsére a vállalattól ehhez minden támogatást meg is kapunk.
Mi a titka, hogy nálatok ilyen jól működik a csapatkohézió?
L.B: Ha összeadjuk a kollégák szakmában eltöltött éveinek számát, több mint 100 évnyi üzemeltetési tapasztalattal rendelkezünk - és ez hatványozottan növekszik évről-évre. A kollégák szakmailag és emberileg is jól kiegészítik egymást, nagyon agilisan, önszerveződő módon működünk együtt a csapaton belül. Nálunk lehet tanulni, sőt mindenkinek igénye is van rá, hogy rendszeresen fejlessze magát. Tréningekre járunk, képezzük magunkat, hogy új tanúsítványokat szerezzünk. Folyamatosan szem előtt tartjuk csapattagjaink egyéni igényeit, akár továbbképzésekről, home office-ról, akár feladattípusról, akár a szabadságok beosztásáról legyen szó.
Bővülő terület vagytok az Audi Hungarián belül, egy-egy új munkatárs érkezése hogyan hat erre a jól bevált megszokott rendszerre?
H.Z.: Nagy figyelmet fordítunk az új csapattagokra, legyen szó akár gyakornokokról, akár munkatársunkról. 4 kollégánk például gyakornokból lett munkatárs - őket is az első pillanattól csapattagként fejlesztettük, tanítottuk. Fontos volt, hogy érezzék, ők is az egység részeit képezik. Pár hete készült el a teljesen új, online (udemy) és személyes kurzusokból álló betanítási tervünk, azért, hogy a kintről érkező új kollégáink is a lehető legkönnyebben tudjanak integrálódni.
L.B.: A „tanító” szellemiség egyébként évek óta része a kultúránknak, járunk például a Széchenyi István Egyetemre oktatni. Ezen kívül intenzíven részt vettünk az újonnan induló Széchenyis, 2 féléves SAP vállalat irányítási rendszer oktatását célzó képzés megalapozásában. Most izgatottan várjuk, hogy vajon hány új kollégánk érkezik a képzésnek köszönhetően.
Mi jelenti számotokra a sikert a területen?
L.B.: Csapatunk összetartását, működését már alapvetően sikerként éljük meg, de emellett rengeteg visszaigazolást is érkezik hozzánk.
H.Z.: A konszern telephelyeinek bizalmát élvezzük, mondhatni szabad kezet kapunk. Úgy gondolom, ez azért jól mutatja a munkánk elismertségének szintjét.
A mindennapokban a megrendelőink hozzánk konkrét célokkal érkeznek, viszont az adott projektben érintett munkatársunknak egyéni lehetősége megtervezni, majd végig járni azt az utat, amivel a célt el tudjuk érni. Ez az alkotói szabadság az, ami által a kreativitásunkat teljes mértékben hozzá tudjuk adni az értékteremtés folyamatához.
L.B.: Egyébként elég gyakran előfordul, hogy egy feladat teljesítését követően nem tudunk megállni. Sokszor tovább lendít minket a szakmai szenvedélyünk, és további javaslatokat hozunk a megrendelőink számára. Partnereink ezt a hozzáállást nagyon szeretik és nekünk is kifejezetten motiváló, hogy szakmailag kiteljesedhetünk.
Ki tudnátok emelni egy konkrét projektet, ami különösen érdekes volt a számotokra?
L.B: Az interkulturális feladatok mindig kifejezetten izgalmasak. Vannak mediterrán, francia, német ügyfeleink is, akik mind-mind teljesen más habitust és kultúrát képviselnek.
A mexikói audi gyár felépülésénél például már akkor a projekt részesei voltunk, amikor a csarnokok helyén még csak a mexikói préri terült el. A kezdetektől ott vagyunk, az egész SAP környezet és rendszer felépítése általunk zajlott, mi végeztük a telepítést, a konfigurálást, jelen voltunk a gyár elindulásánál – ez mind-mind nagyon intenzív közös élmény volt a kinti kollégáinkkal. Saját standardok szerint haladtunk a folyamatokban, amit izgalmas beszélgetések és tárgyalások során adtunk át partnereinknek. Vérpezsdítő folyamat ez - főleg, hogy Mexikóval 7 órás időeltolódásban vagyunk, így naponta 2 óra hasznos idő állt rendelkezésünkre a kérdéses pontok megbeszélésére.
Én például ezzel a mexikói projekttel kezdtem a pályafutásom itt az audiban. A szakmai feladaton túl szerettem volna interkulturális tárgyalástechnikában is fejleszteni magam. Azt hiszem, jobb terepet nem is találhattam volna rá.